fbpx

Får du plutselig lyst på noe godt? De fleste kjenner til søtsuget som titt og ofte sniker seg innpå. Greier du å ta kontroll over søtsuget eller gir du etter? Ved å forstå hvorfor man får det og vite hva man bør gjøre når det har inntruffet, kan det være lettere å stå i mot. Her får du svar og råd om det du bør vite om søtsug!

Drep søtsuget!

Spis jevnlig og alltid ha noe sunt å tygge på tilgjengelig slik at du ikke blir sulten og tyr til det mest usunne. Spis noe lite og sunt, det kan være alt fra nøtter til noe søtt som epler og bær. Man kan også lage seg en smoothie eller spise to biter mørk sjokolade. Visste du at du nå får vitaminer som smaker godteri?

En annen viktig ting for å unngå søtsuget er å spise nok og riktig mat. Spis deg mett på de måltidene du spiser om dagen. Om det likevel oppstår kan du lage deg sunn snacks. Pass på å få i deg nok variert mat, gjerne med mineraler og proteiner. Spis også mat som inneholder krom, som kan være med på å stabilisere blodsukkeret. I tillegg kan et glass vann hjelpe med å bekjempe søtsuget.

Tips til noen sunne ting du kan erstatte det søte med:

Sjokolade med minst 80% kakao
Smoothie, gjerne som smoothie-bowl
Bær med kesam
Melon
Nøtter

Hvorfor får man søtsug?

Mangel på søvn, lite aktivitet, stress og psykiske faktorer kan spille inn. Har du noen gang vært borte fra søtsaker i en lenger periode? Da har du kanskje merket at mye av søtsuget også har forsvunnet. Det er ikke dumt å redusere sukkerinntaket, forskjellen vil merkes! Jo mindre sukker du venner deg til å få i deg, jo mindre vil behovet bli. I tillegg er fysisk aktivitet med på å gi deg mer energi, noe som også kan spille en rolle for hvor sterkt søtsuget blir. Sjekk ut vitaminene som blant annet kan gi deg mer energi, redusere utmattelse, og være med på å stabilisere blodsukkeret, noe som igjen kan være med på å redusere søtsuget.

Få tankene på noe annet

Kjenner du søtsuget komme snikende innpå, ikke gi etter. Finn på noe å gjøre annet enn å tenke på at du har lyst på noe godt. Gå deg en tur, rydd i klesskapet, sett på en vask eller ring en venn. Om man distraherer seg selv kan søtsuget forsvinne. Man kan rett og slett glemme at man har det!

Du greier ikke spare sjokoladen til helgen

Tøm skapet for søtsaker. Er ikke søtsakene tilgjengelig blir det enklere å beherske søtsuget. Har du godteri eller sjokolade lett tilgjengelig er det lite som skal til for å ta én bit av den. Som oftest blir ”bare én bit” til to, og så har man til slutt spist opp halve sjokoladeplaten! Huskeregel: om du tenker du skal ha noe godt liggende i skapet til helgen, så gjør det som oftest ikke det.

En rask oppsummering for å unngå eller bearbeide søtsug uten å spise noe usunt:

– Ikke ha søtsaker liggende hjemme
– Få i deg nok vitaminer og mineraler
– Spis deg mett på sunn mat og spis jevnlig
– Ha alltid et lite sunt mellommåltid med deg
– Vær aktiv og få energi, sov nok, unngå stress og ha en sunn livsstil

Visste du at tyggis også kan være med på å dempe søtsuget? Prøv det neste gang!