fbpx

Opplever du mye stress om dagen? Føler du at du ikke strekker til og at du har for mye du skulle ha gjort? Vi har alle perioder med stress, men hvordan takler man dette på best mulig måte, og går det an å forebygge stress? Her er noen råd som kan være nyttig om du kjenner stresset snike seg innpå.

Å kontrollere sine lyster

Hvordan takle stress? Lag deg en plan og mål. Skill lyst og fornuft. Fit BombzStress forekommer ofte fordi vi utsetter ting til siste liten. Vet man at det kommer en periode med mye å gjøre bør man disponere tid, krefter og overveie lyst og fornuft. Når du har laget deg en plan over det som bør bli gjort, sett i gang! Får du satt i gang med det du skal gjøre er du på god vei. I det minste ligger du mye bedre an enn du gjorde tidligere. Det er litt som trening – har du kommet deg ut døra er halve jobben gjort. Konsentrasjonen er en viktig faktor for å lykkes. Nøkkelen til konsentrasjon og effektivitet er å unngå multitasking. Tips: skru mobilen på flymodus.

Lag en plan

Hvordan takle stress? Lag deg en plan og mål. Fit BombzAlt er lettere når man har en plan. Skriv ned alle gjøremål, når det må gjøres og hvor det skal finne sted. Skriver du på et fysisk ark blir det mer konkret og for mange enklere å forholde seg til. Invester gjerne i en fin notatbok for motivasjon og for en strukturert hverdag. Få unnagjort de tingene du skal!

Mindre stresset av små detaljer

Hvordan takle stress? Riktig pusteteknikk er viktig. Fit BombzStopp opp noen minutter, sett deg ned, legg bort mobil og andre ting som er med på å skape stress. Pust inn og ut. Rens hjernen for stressende tanker. Visste du at riktig pusteteknikk kan redusere stressnivået? Mindfulness og meditasjon er også med på å kunne gjøre deg mindre stresset. Disse tre måtene å koble ut på kan hjelpe deg i mange situasjoner, og gir svært mange fordeler i livet generelt. Det finnes mange apper som kan hjelpe deg med å komme i gang med dette!

Oppretthold energinivået

Hvordan takle stress? Koble av med trening, få mer energi og overskudd. Fit BombzEr det travelt og man opplever mye stress er det enkelt å skeie ut i kostholdet. Det skal være lov å kose seg, men er man smart holder man på den sunne livsstilen selv i en stresset periode. Dårlig mat kan resultere i mindre energi, og energi trenger man for å prestere! Det er også en fordel å få skviset inn noen treningsøkter i uken. Aktivitet og trening er viktig for avkobling. En liten joggetur eller styrkeøkt på treningssenteret er topp! Visste du at trening kan være med på å redusere stress? I tillegg vil trening være med på å gi deg mer energi og overskudd, noe man trenger i travle perioder. Trenger du mer energi og en ekstra boost i hverdagen? Da er det ikke dumt å få i seg flere typer B-vitaminer!

Belønning, ja takk!

Hvordan takle stress? Motiver deg med en ferie. Fit BombzVær disiplinert, men ikke alt for streng med deg selv. Gjør det beste du kan og ta deg en pause innimellom. Enten det er i form av trening, noe sosialt, eller bare en time på sofaen. Det er viktig å ha noe å se frem til når man har en stressende periode. Gi deg selv belønning enten det er i form av en god middag eller en ferietur. Trenger du motivasjon og noe å se frem til akkurat nå? Da må du sjekke ut disse stedene å reise til i høst. Reis med god samvittighet!