Mye stillesitting på jobb? Øvelsene for å unngå skader

Har du en jobb der du sitter mye stille? For mye stillesitting kan resultere i skader og helseproblemer, men det finnes enkle løsninger for å unngå dette. Her får du tipsene til øvelsene du kan gjøre på jobb!

Hva kan skje ved for mye stillesitting?

Stillesitting på jobb. Øvelsene som forebygger skader. Fit BombzKroppen trenger bevegelse hyppig, og mye stillesitting kan resultere i helseplager. Har du en kontorjobb eller en jobb der du er mye i ro er det viktig å være bevisst på hvor mye du beveger deg i løpet av dagen. Det å sitte stille en hel arbeidsdag er verken bra for kroppen eller hodet ditt. I verste fall vil det kunne øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Typiske hverdagsproblemer ved å sitte mye stille er vond rygg og nakke. Gjerne også hodepine. Kroppen blir anspent når man jobber ved en kontorpult en hel dag, og trenger å få løsnet seg litt opp. Det finnes små enkle tiltak for å bedre dette «problemet» betraktelig!

Enkle øvelser du kan gjøre på jobb!

Stillesitting på jobb. Øvelsene som forebygger skader. Fit BombzTrening på jobb må ikke være omfattende for å ha virkning. Du trenger verken treningsklær eller lang tid. Det er anbefalt å bevege seg ca 10 min hver time, men om du ikke har 10 minutter til rådighet, så er alt er bedre enn ingenting! Å reise seg for å hente vann eller gå en runde for å lufte seg krever ikke mye tid. Har du tid til litt mer bevegelse er det topp. Her er noen øvelser du lett kan gjøre ved kontorpulten!

  • Knebøy
  • Armhevinger mot pulten
  • Løft bøker eller noe annet med litt vekt over hodet
  • Sitt i 90 graders vinkel inntil veggen
  • Legghev: stå på tå og hev leggene opp og ned i rolig tempo

Disse øvelsene hjelper å løsne opp i kroppen, og bør gjøres i løpet av en lang arbeidsdag uansett om du er aktiv ellers på dagen. Et sunt kosthold, vitaminer og mye vann er også en fordel når du sitter mye stille. Bevegelse i tillegg til dette kan også være med på å forbedre konsentrasjonen, tilstedeværelsen og energinivået, noe som er alfa omega enten man sitter på et kontor eller på skolebenken i flere timer.

Andre tips i hverdagen – gratis trening

Stillesitting på jobb. Øvelsene som forebygger skader. Fit BombzVet du hvor mye du sitter i løpet av en dag? Mange sitter stille mer enn de tror. Enten det er foran dataskjermen, middagsbordet eller man ligger langflat i sofaen. Da bør man utnytte de gangene man allerede er oppe og går, maksimalt. Her er noen enkle hverdagstips for mer bevegelse og “gratis” trening:

  • Dropp heisen! Gå trappene istedenfor og du vil merke forskjell på styrken i beina
  • Hopp av bussen på et tidlligere stopp.
  • Vask hjemmet. Husvask er trening og i tillegg vil du få et skinnende rent hjem!
  • Gå eller sykle til jobb og skole!

Små hverdagslige tiltak kan ha stor langsiktig betydning. Å bli klar over hvor mye man sitter stille i løpet av en hel dag er første steg. Det er når man finner problemet man kan gjøre noe med det! I tillegg til enkle tiltak er trening i form av turer, løping, kondisjons- og styrketrening, et sunt kosthold og riktige vitaminer en stor fordel for helsen generelt.

Les mer om hvorfor det er viktig med trening og hvordan å spise sunt!