fbpx

Er du en av dem som har «trene mer» eller «komme i form» som et av nyttårsforsettene dine? Slik kommer du i gang med treningen i januar!

Hvordan starte?

Når motivasjonen er på topp, er det viktig å holde på den så lenge som mulig! Mange er veldig motiverte i januar – nytt år, nye muligheter – du tenker denne motivasjonen kommer til å holde helt frem til sommeren, men for mange gjør den ikke det. For å holde på motivasjonen så lenge som mulig må du legge en plan. Planen din bør inneholde håndfaste og realistiske mål og en strategi for hvordan du skal oppnå dem. Det kan være lurt å sette seg delmål frem til det store målet, for å ha noe å jobbe mot hele tiden. Hva skal du trene? Når skal du trene? Hvorfor trener du? Du må stille deg spørsmål og besvare dem. Husk å alltid være realistisk!

Sett deg mål

 Det er viktig å ikke starte for hardt med treningen. Gjør du dette er det større sjanse for slitasje på kroppen, i tillegg kan man bli raskere utslitt om man overtrener. Start rolig, og øk mengden av trening gradvis. Dette gjelder både antall treningsøkter og vanskelighetsgrad.

Kickstart treningen!

Neste steg er å faktisk komme i gang med treningen. Januar er en populær måned å melde seg inn på treningssenter, og de pleier å være nokså fulle. Treningssenter kan være en fin måte å komme i gang med treningen på, og i tillegg er det for mange mer fristende å trene inne enn ute på denne årstiden. Men, du trenger faktisk ikke melde deg inn på treningssenter for å få trent skikkelig. Trening hjemme kan være like bra, men da er det viktig med disiplin!

Slik trener du hjemme:

  • Skaff deg en treningsmatte. Her kan du utføre forskjellige øvelser, med egen kroppsvekt.
  • Kjøp deg noen manualer som du kan trene styrke med. Et annet alternativ er å fylle tomflasker med vann og bruke dette som vekter.
  • Søk opp treningsvideoer på nettet. Nettet er fullt av treningsvideoer tilpasset forskjellige nivåer. Alt fra cardio, aerobic og yoga til tyngre økter med vekter. Søk i vei og du vil finne noe tilpasset ditt nivå!
  • Bruk naturen! I januar er det mange steder snø, så hvorfor ikke benytte denne årstiden til å trene i form av en effektiv skitur? Joggeturer i ulendt terreng er også en veldig bra måte å trene kondisjonstrening på. Visste du forresten at det er bedre for kroppen å jogge ute enn på tredemølle? I tillegg får du sett mer, og du får massevis av deilig frisk luft!

Trening på treningssenter:

Treningssentre byr på et stort utvalg apparater og utstyr du kan bruke for å oppnå det du vil! Mulighetene er mange, og det kan gjøre det lettere å legge opp et treningsprogram. Et treningsprogram trenger du ikke nødvendigvis legge opp selv, men få hjelp til av de personlige trenerene på senteret.

Skal man gå all in med treningen er det også viktig med et sunt og næringsrikt kosthold – noe som for mange også er et nyttårsforsett. Spiser man riktig er dette også med på å gi mer energi, samtidig som du kan oppnå bedre resultater på treningen, og en freshere følelse generelt. Hvordan man kommer inn i en god rutine for å spise sunt kan du lese om her.

Hopp i det, nå er det et nytt år og nye muligheter! Start med å legge en god og gjennomført plan med delmål frem til det store målet. Selv om du er veldig motivert nå, hold deg i tøylene og heller øk treningsmengdene gradvis for å holde motivasjonen oppe!