fbpx

Lyst på tykkere hår? Da må du få i deg disse vitaminene og matvarene!

Mange drømmer om et tykt og vakkert hår, og det finnes enkle grep for å oppnå dette. Det er mye som spiller inn når det kommer til kvaliteten på håret ditt, og hvordan du behandler det både utenfra og innenfra har mye å si for om du oppnår drømmehåret eller ikke. Her får du tipsene du trenger til både innvendig og utvendig pleie av håret!

Matvarer for et tykkere hår

Visste du at kostholdet påvirker hodebunnen og hårsekkene som produserer håret? Det er dermed avgjørende med et sunt og variert kosthold for å unngå håravfall og for å oppnå et tykkere hår. Som med resten av kroppen trenger også håret vitaminer og mineraler for å kunne bli enda sterkere og sunnere, men vet du hvilke næringsstoffer det trenger, og i hvilken mat disse befinner seg i?

Sink
Dette er et mineral som er bra for både immunforsvar, hud, hår og negler. Har man mangel på sink vil dette kunne føre til håravfall, og du vil dermed få tynnere hår. Sink finner man mye av i kjøtt, fullkorn, melkeprodukter, nøtter og bønner.

Jern
Jern finnes i kjøtt og lever, gjerne leverpostei. Det er også jern i mørkegrønne bladgrønnsaker, bønner, linser og egg. Jern er nødvendig for flere ting i kroppen, og mangel på dette vil kunne føre til at man mister mer hår en nødvendig.

B-vitamin
Flere typer B-vitaminer er med på å opprettholde et sunt hår. I tillegg er B-vitaminer viktig for immunforsvaret, og kan blant annet være med på å redusere trøtthet og utmattelse. Kilder til B-vitaminer er fisk, kjøtt, nøtter, belgfrukter og poteter. Grønnsaker som spinat er også en god kilde for å få i seg denne typen vitaminer.

Biotin
Biotin hjelper å forebygge hårtap, og noen av de viktigste kildene til dette er i egg, frukt, lever, noen type grønnsaker og belgfrukter.

Vitamin A
Vitamin A vil kunne gjøre håret sterkere og sunnere. Gode kilder til denne vitaminen er å finne i gulrøtter, grønne grønnsaker som grønnkål og spinat. Det forekommer også i egg og melk.

Omega 3
Omega 3 befinner seg i fet fisk som ørret, laks og makrell. Denne type fisk er svært viktig å spise om man ønsker et friskt, tykt og sterkt hår.

LES OGSÅ HVILKE MATVARER DU BØR SPISE FOR EN VAKKER HUD

Ekstra vitaminer og mineraler?

Et variert kosthold vil gi deg en stor fordel på veien til et tykt og sterkt hår. Det finnes også kosttilskudd som vil være med å bidra til å dekke behovet av næring til håret. Hair Luxious inneholder de viktigste ingrediensene håret trenger for å holde seg friskt, sterkt og vakkert. Det beste av alt er at det ikke bare gir næring til håret, men til hele kroppen!

SLITER DU MED HÅRTAP? DETTE VIL GARANTERT HJELPE!

Pleie utenfra – hva bør man gjøre og hva bør man unngå?

De enkleste tipsene!

Det er enkle rutiner og regler man bør legge seg til vane for å oppnå et tykkere hår. Den første regelen er å ha en god sjampo og balsam som er tilpasset ditt hår. Bruker man feil produkter vil man kunne få et dårligere resultat. Det er derfor lurt å spørre frisøren om tips og veiledning slik at man gir håret riktig pleie. Dette gjelder også når man skal velge kur til håret. Kuring av håret bør skje minst én gang i uken, i tillegg til å klippe seg hver 6-8 uke.

Slik unngår du slitasje

Det er mye som sliter på håret, også ting man kanskje aldri tenker over. En dårlig hårstrikk kan blant annet skade håret over tid, og det er derfor viktig å nøye velge ut både produkter og hårpynt som er bra for håret. Bruker du hårstrikker som er snille mot håret vil håret kunne knekke sjeldnere og se friskere ut.

En skånsom hårbørste vil kunne spare deg for mye hårtap. Mister du mye hår fra før, vil en dårlig hårbørste gjøre vondt verre. Bruk også alltid varmebeskyttende spray før du tar i bruk varmeredskaper. Glemmer du dette vil håret kunne bli slitt og tynt.

Andre ting du må huske på:

– Aldri gå ut i kulden med vått hår
– Det er smart å vaske håret i kaldt vann
– Håret trenger gjerne ekstra fukt på vinteren

LES: SLIK TAR DU VARE PÅ HÅRET I VINTER